Begeleiding

Individuele begeleiding:

De begeleiding richt zich te allen tijde op het vergroten van de mogelijkheden van de cliënt. Daarbij is het einddoel dat een cliënt zo zelfstandig mogelijk leert functioneren in deze maatschappij. Dat doen we door uit te gaan van de mogelijkheden van de cliënt en niet van de beperkingen.
Er wordt naar gestreefd de cliënt meer besef van een eigen verantwoordelijkheid te geven. Dat gebeurt door de cliënt zelf zeggenschap te laten behouden over zijn bestaan. Hierbij krijgt hij ondersteuning door AB Het Spectrum. Dat betekent dat de cliënt leert van zijn (goede en slechte) ervaringen en hierdoor zelf keuzes leert maken. Op deze manier behoudt de cliënt het gevoel van een volwaardig bestaan .
AB Het Spectrum staat gedurende de gehele begeleiding naast de cliënt. Zo krijgt de cliënt geen minderwaardig gevoel. AB Het Spectrum richt zich niet alleen op de symptomen, ook wordt er gezocht naar de mogelijke oorzaak van de problemen, die de cliënt ervaart. Deze worden, voor zover mogelijk, samen met de cliënt aangepakt.
Naast de stoornis wordt ook gekeken naar hoe iemand zich als persoon heeft ontwikkeld heeft. Hierdoor zal de begeleiding altijd persoonsgericht zijn.
AB Het Spectrum richt zich niet alleen op de cliënt, maar ook op zijn omgeving. Familie, vrienden en collega’s zijn van grote invloed op het leven van de cliënt. Daarom is het van groot belang dat zij het denken van de cliënt gaan begrijpen. De opgave voor de omgeving blijft dat, in de meeste gevallen, zij zich aan de cliënt zullen moeten aanpassen en niet andersom.

 

Doelgroep:

Personen vanaf 3 jaar tot en met volwassenen met een normale tot hoge intelligentie en een stoornis in het autistisch spectrum, zoals PDD-NOS of in combinatie met gedragsstoornissen bijv. AD(H)D, maar ook overige stoornissen bijv. NAH, OCD en DCD.

 

Inhoud:

De individuele begeleiding kan (in overleg) plaatsvinden op ieder gewenst moment van de dag of plaats. De ambulant begeleider maakt samen met de cliënt en eventueel ouders afspraken over de tijden en dagen. Er wordt binnen zes weken een begeleidingsplan opgesteld.
Voorbeelden van de begeleiding zijn:

  • Zelfredzaamheid en zelfstandigheid in de thuissituatie, op school/ werk en vrije tijd
  • Emotieregulatie en gedrag omgaan met boosheid, angst en verdriet
  • Zelfbeeld en zelfvertrouwen
    Wie ben ik? Waar ben ik goed in? Wat zou ik willen leren?
  • Sociale vaardigheden
    Omgaan met leeftijdsgenoten, medegezinsleden en autoriteit
  • Oriëntatie in plaats en tijd hoe plan ik mijn tijd? Hoe kom ik van A naar B? Hoe zorg ik ervoor dat ik op tijd kom? Huiswerk?
  • Gezondheid en ADL
    Vergroten van basisvaardigheden die van belang zijn in het dagelijks leven.
    Begeleiding tot deelname aan sportieve activiteiten.
    Persoonlijke hygiëne en gezonde voeding.

Wanneer de ambulant begeleider ziek is, kan er vanuit AB Het Spectrum altijd een vervanger ingezet worden.
De ambulant begeleider heeft rechtstreeks contact met de coördinator en er vindt minimaal eenmaal per maand een cliëntbespreking plaats.
Daarin wordt de voortgang van de begeleiding besproken .
In geval van een crisissituatie kan een kind of ouder altijd contact opnemen met AB Het Spectrum.
Samen wordt dan bekeken welke ondersteuning op dat moment noodzakelijk is.